Dieta i jej skuteczne działanie na naszą skórę

Dieta i jej skuteczne działanie na naszą skórę

29.06.2017 586

Piękna, zdrowa i odpowiednio nawilżona cera to prawdziwy skarb i nie lada wyzwanie. Możesz wklepywać w nią kilogramy kremów i innych specyfików, ale jeśli nie wesprzesz jej od wewnątrz, Twoje starania pójdą na marne. Z tego artykułu dowiesz się, jakie produkty spożywać, aby zachować zdrowy wygląd cery, włosów i paznokci.

Podstawą diety człowieka jest woda. Powinniśmy pić przynajmniej 2 litry wody dziennie – jej spożycie zależy od takich czynników jak aktywność fizyczna i warunki atmosferyczne. Często o niej zapominamy, a warto zawsze mieć pod ręką butelkę, aby stale uzupełniać płyny ustrojowe. Woda usuwa z organizmu zbędne produkty przemiany materii, jest źródłem składników mineralnych warunkujących dobrą kondycję mięśni i układu nerwowego. Nawet najmniejszy jej niedobór przyczynia się zarówno do ogólnego osłabienia organizmu, jak i gorszej kondycji cery. Picie odpowiedniej ilości wody pomoże nam nawilżyć i ujędrnić skórę.

Podstawowymi witaminami, które pomogą zachować zdrowy wygląd są: A, B, C, E i D, składniki mineralne: cynk, selen, żelazo i jod oraz składniki odżywcze.

Witaminy: 

Witamina A jest przeciwutlaniaczem, opóźnia procesy starzenia się skóry. Uczestniczy w rozwoju i zróżnicowaniu komórek – szczególnie nabłonka i tkanki kostnej. Ponadto zmniejsza ryzyko powstawania komórek nowotworowych. Prowitamina A przekształca się w witaminę A dopiero w organizmie. Beta-karoten, zapewniający ładny wygląd skóry, można znaleźć w marchewkach, szpinaku, czerwonej papryce, suszonych morelach, brzoskwiniach. Witamina A występuje w jajkach i wątróbce.

Witaminy z grupy B mają właściwości łagodzące oraz nawilżające, ponadto zapobiegają tworzeniu się zaskórników i przetłuszczaniu się skóry. Źródłem witamin z grupy B są takie produkty jak wątróbka, chude mięso, jajka, rośliny strączkowe, orzechy, banany i pieczywo pełnoziarniste.

Witamina E, nazywana witaminą młodości, jest potężnym naturalnym antyoksydantem – wchodzi w reakcje z wolnymi rodnikami powstającymi w procesach metabolicznych i usuwa je z organizmu. Dodatkowo zapobiega zmianom nowotworowym we współdziałaniu z witaminą A i C oraz karotenoidami. Witamina ta przyczynia się do opóźniania procesu starzenia się skóry i nadaje jej blask. Źródłem witaminy E są pestki dyni, słonecznika, kiełki, masło, miękkie margaryny oraz wytłaczne na zimno oleje roślinne.

Witamina C ma działanie antyoksydacyjne, odmładza skórę, odpowiednio ją dotleniając. Jest witaminą współdziałającą w biosyntezie kolagenu. Jej zadaniem jest także przeciwdziałanie procesom utleniania wywołanym przez wolne rodniki, wzrost odporności organizmu oraz ułatwianie przyswajania niehemowego żelaza (zapobieganie anemii). Witamina C występuje w czarnych porzeczkach, kiwi, truskawkach cytrynach, pomarańczach, papryce, brokułach i brukselce. W Polsce za jej źródło podaje się także ziemniaki ze względu na ich wysokie spożycie.

Witamina D – jej niedobór powoduje pogarszanie się kondycji skóry, zwiększenie jej podatności na stany chorobowe, zaburzenia procesu złuszczania naskórka oraz mniejszą odporność na czynniki zewnętrzne. Głównym źródłem witaminy D jest promieniowanie UVB, dlatego szczególnie w lato warto z tego korzystać. Jeśli chodzi o żywność – witaminę można znaleźć w tłustych rybach morskich takich jak węgorz, łosoś, śledź i makrela. Ponadto jej mniejsze ilości występują w żółtkach jaj, serze żółtym i krowim mleku.

Składniki mineralne:

Selen to silny przeciwutleniacz zabezpieczający przed chorobami, opóźniający starzenie się organizmu – nazywany pierwiastkiem młodości. Produkty bogate w selen to drożdże, ryby morskie, produkty zbożowe, kukurydza oraz orzechy.

Kolejnym ważnym przeciwutleniaczem jest cynk. Opowiada za piękny wygląd skóry, włosów i paznokci. Jego źródłem jest m.in. wątróbka cielęca i wieprzowa, pestki dyni, kakao, ser tłusty ementaler, migdały i salami.

Żelazo – przeciwdziała anemii, której objawami są niezdrowy wygląd i bladość skóry. O odpowiedni poziom tego pierwiastka w swoim organizmie powinny dbać szczególnie kobiety obficie miesiączkujące, ponieważ w trakcie krwawienia jest on tracony. Produkty bogate w żelazo to wątróbka, suche nasiona roślin strączkowych, natka pietruszki.

Jod – niedobór tego pierwiastka objawia się szorstkością skóry. Jod występuje w rybach morskich i jodowanej soli.

W celu utrzymania dobrej kondycji skóry należy spożywać również składniki odżywcze. Ważną rolę w organizmie stanowią kwasy omega-3 i omega-6. Utrzymują one odpowiednie nawilżenie skóry. Ich źródłem są tłuste ryby, pestki dyni, orzechy, oliwa z oliwek. Kolejnym istotnym składnikiem jest likopen, który chroni przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Znajduje się on w pomidorach, arbuzie i czerwonych grapefruitach. Należy również zwrócić uwagę na silny przeciwutleniacz, opóźniający procesy starzenia się skóry, jakim jest resweratrol. Jego źródłem są winogrona, czarna porzeczka oraz czerwone wino.

Skóra jest największym organem ludzkiego ciała, więc trzeba o nią należycie zadbać. Picie wystarczającej ilości płynów oraz zwracanie uwagi na swoją dietę na pewno przyniesie efekty w postaci pięknej cery, mocnych włosów i paznokci.